Transparența absolută: esența Dodo Pizza

Când oamenii ajung să cunoască Dodo Pizza, sunt cuceriți nu doar de gust dar și de angajamentul nostru față de ideea transparenței radicale. Orientarea rețelei de pizzerii spre deschidere este susținută prin mai multe căi, iată câteva dintre ele:

1. Încasările publice. În timp ce multe alte francize nu afișează informații referitoare la încasările francizaților (astfel încât nu aveți posibilitatea să vedeți care este cifra de afaceri a partenerilor din diferite regiuni), noi încurajăm benchmarking-ul și să fie făcute publice lunar vânzările din fiecare pizzerie.

2. Pe dodopizza.ro poți urmări în timp real care este suma încasărilor a întregii rețele Dodo Pizza România.

3. Rețeaua noastră de pizzerii expune public Raportul de Profit și Pierdere (după regiuni în Rusia: Moscova, Syktykvar, Sankt-Petersburg); precum și cel al partenerilor noștri; toate datele sunt acumulate în raportul nostru financiar lunar, astfel puteți oricând să le accesați pentru analize financiare și date statistice dacă vă gândiți la franciză.

4. Colegii din Compania Centrală Dodo Pizza din Rusia, săptămânal, transmit live, pe Youtube, ședințele. Astfel, oricine poate urmări care sunt direcțiile de dezvoltare, ce probleme avem, care sunt rezultatelor proiectelor finalizate. Mai mult decât atât, ședințele conțin subtitrări în limba engleză – informație accesibilă pentru cât mai multă lume.

5. În fiecare bucătărie din întreaga rețea sunt instalate camere web, care transmit în direct activitatea din interior, iată câteva exemple: București, România, Oxford, US, Tallinn, Estonia, Syktyvkar, Russia.

6. Clienții noștri pot să ceară să intre în bucătărie oricând și să se convingă de calitatea și prospețimea ingredientelor pe care le utilizăm.

7. Clienții Misterioși verifică calitatea în pizzerie de 2 ori pe săptămână; în funcție de rezultate, acordăm fiecărei pizzerii un punctaj și elaborăm rating-ul calității tuturor pizzeriilor.  Acest rating al calității este de asemenea, public. Încurajăm, astfel, o concurență sănătoasă chiar în rețeaua noastră de pizzerie.

8. În fiecare vară organizăm Întâlnirea Anuală a Partenerilor Dodo Pizza, în cadrul căreia ne angajăm în mod public să atingem 5 obiective pentru următoarele 12 luni. De asemenea raportăm la ce etapă suntem cu realizarea scopurilor propuse la întâlnirea din anul precedent.

Să nu credeți că Dodo Pizza este singura companie care încearcă să atingă succesul pe principiul deschiderii și transparenței. Urmărim și noi la rândul nostru companii care să ne motiveze, de la care să preluăm și mai mulți indicatori de transparență sau, pur și simplu să le supraveghem activitatea.

camera in bucataria dodo bucuresti

Exemple de companii care pledează pentru Transparență:

1. Compania Americană “Buffer” permite tuturor să vadă salariul angajaților săi (astfel puteți studia o foaie de calcul și să aflați că Alfred de la Marketing câștigă 86 000 $ anual, iar fondatorul companiei 263 315 $).

2. Compania “Patagonia“ care este specializată în comercializarea echipamentelor de ski, materialele din care sunt confecționate fiind prietenoase cu mediul înconjurător, iar bussinesul lor susține implementarea soluțiilor pentru criza de mediu – este transparentă cu distribuitorii săi.

3. Agenția de marketing MOZ publică anual un raport detaliat al activității sale (deși compania nu este obligată să o facă).

4. Și, desigur, omul de afaceri, Ray Dalio, care și-a construit firma de investiții, Bridgewater Associates, pe ideea transparenței radicale.

Specialiștii în management  au posibilitatea de a demonstra o transparență extraordinară de când a apărut internetul (similară companiilor și guvernelor, fie că le place sau nu). Cartea numită The Naked Corporation: How the Age of Transparency Will Revolutionize Business a fost publicată în 2013. Compania noastră a ajuns la același principiu nu pentru că am citit această carte sau altele, s-a întâmplat natural. Fiecare pas pe care l-am făcut, îndreptat către deschidere, fost dictat de nevoile companiei.

De ce am început să creăm o companie transparentă?

Camere Web? Prima pizzerie a fost deschisă la Syktyvkar. Oamenii nu erau obișnuiți cu livrarea, erau sceptici. Astfel, oferindu-le posibilitatea să vadă live cum le este pregătită comanda a fost o modalitate de ale câștiga încrederea.

Vânzări publice? Încă din prima zi, Fyodor Ovchinnikov, fondatorul Dodo Pizza a visat să construiască o rețea de pizzerii la nivel național, apoi la nivel global. Întrebarea a fost cum să atragă noi parteneri când avea doar o pizzerie micuță, într-un colț îndepărtat al Rusiei. Făcând publice încasările pizzeriei, a ajutat la provocarea atenției și chiar detaliul care a răspuns întrebării “de ce Dodo Pizza“.

Rating al calității public? Efectuarea publică a rezultatelor inspecțiilor cumpărătorilor misterioși a însemnat o măsură radicală, dar eficientă pentru a asigura calitatea produselor.

După câțiva ani, după ce am parcurs etapele enumerate mai sus și alți pași, am ajuns una dintre cele mai transparente companii din domeniul serviciilor alimentare (pe lângă faptul că am fost una dintre cele mai rapide rețele de pizzerii din lume).

Transparența a devenit unul dintre punctele forte ale brandului nostru. Acum, când vedem o oportunitate de a face un proces intern deschis publicului sau comunității noastre mari, o folosim. De exemplu, unul dintre cele cinci proiecte-cheie pentru 2018/2019 este un rating deschis al pizzeriilor, care se va baza pe feedback-ul clienților.

Să recunoaștem: subiectul transparenței  rămâne controversat. Unii experți pun la îndoială eficiența transparenței totale. Afirmă că prea multă transparență nu este binevenită, în special pentru companiile deschise recent. Poate produce un efect coroziv asupra moralei echipei. Poate ar fi cazul să recunoaștem că, în realitate, majoritatea afacerilor sunt mult prea departe de a avea “prea multă transparență”. Astăzi, unii oameni recurg la construirea zidurilor ca o măsură de protecție împotriva problemelor. Însă, noi credem că lumea are nevoie de deschidere. Și pentru o afacere, deschiderea este cheia spre succes.

dodo, fyodor

Care sunt Beneficiile transparenței pentru afacere?

Așa cum le vedem noi 🙂

Motivație. Când îți faci obiectivele publice, oferi echipei tale o doză bună de motivație. Toată lumea cunoaște ce se întâmplă în companie, astfel că posibilitatea apariției neîncrederii dispare.

Decenţă. Când procesele companiei sunt deschise pentru a fi examinate de oricine, vă incită să faceți totul ca la carte, care, pe termen lung, face afacerea mai sigură și membrii echipei mai responsabili.

Îmbunătățire. Transparența aduce afacerii un flux de recenzii continue – de la clienți, angajați, parteneri și societate în general. Critica încurajează îmbunătățirea constantă, care este singura cale spre performanță.

Încredere. Transparența radicală aduce credibilitate afacerii. Și încrederea este cea mai valoroasă resursă. Creștem repede, deoarece mulți oameni au încredere în noi și devin colegi, parteneri sau investitori.

Pentru noi, deschiderea nu este doar o strategie de marketing pe care o folosim pentru a atrage atenția. Ne-am angajat personal și ne vom strădui să îndreptăm și în continuare afacerea în direcția unei transparențe radicale, indiferent cât de mare va fi rețeaua noastră de pizzerii.